Vrouwen tussen 28 en 40 gebruiken minder huidverzorging

Geplaatst op: 13-01-2012

Vrouwen tussen 28 en 40  gebruiken minder huidverzorging

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen tussen de 28-40 jaar minder gezichtsverzorgingsproducten gebruiken dan in de periode ervoor of erna. Vrouwen in deze levensfase zijn zekerder van zichzelf en vinden dat hun huid geen specifieke verzorging nodig heeft.

Ook zetten de vrouwen in die leeftijdscategorieen hun kinderen en gezin voorop. Ze vieren hun jeugdigheid en zoeken geen confrontatie op met huidveroudering zolang dat niet nodig is.

Alleen bij uitzondering

Dat vrouwen tussen de 28 en 40 jaar minder huidverzorging gebruiken komt doordat ze zelf denken dat hun huid in deze fase minder specifieke verzorging nodig heeft. Ze ervaren een minder gecompliceerde gezichtshuid dan in de jaren ervoor en gebruiken alleen bij uitzondering extra hydratatie. Ook de emotionele waarde van gezichtsverzorging verandert. De behoefte aan zelfbevestiging, die jonge vrouwen eind puberteit tot midden 20 aanzet tot het gebruik van gezichts-verzorgende producten neemt af. Ook de statusbevestigende waarde van producten of merken vermindert.

Turbulente levensfase

Volgens psycholoog Kas Stuyf, Nivea Coach en eigenaar van Mind Work Productions, is dit goed te verklaren: "Er gebeurt veel in deze levensfase. Het is een turbulente tijd op veel gebieden, niet op het gebied van uiterlijk want ze zijn nu zekerder over hun uiterlijke verschijning dan daarvoor en ze hoeven vaak geen partner meer te vinden en zich te meten aan andere vrouwen. Eigenlijk zijn ze best tevreden met wat ze hebben en er is een verzadiging met betrekking tot het uiterlijk. Ook krijgen vrouwen gemiddeld eind 20 begin 30 kinderen, waardoor gezin en kinderen en niet zijzelf voorop staan." Kwalitatief onderzoek, uitgevoerd in opdracht van NIVEA, bevestigt deze theorie. Jonge moeders willen zichzelf bescheiden aandacht geven. Daarnaast kosten kinderen (veel) geld. Persoonlijke verzorging en de daaraan verbonden uitgaven die jonge moeders voor zichzelf doen, kunnen om die reden een schuldgevoel oproepen.

Emotionele barrières

Ook blijkt uit het onderzoek dat vrouwen tussen de 28 en 40 jaar hun jeugdigheid en jonge uitstraling willen vieren, bevestigen en vasthouden maar beseffen dat het verlies ervan op termijn onvermijdelijk is. Zolang het niet speelt, of manifest is, zoeken vrouwen de confrontatie met huidveroudering niet op. Anti-ageing is in deze overgangsfase niet relevant en niet aansprekend. Vrouwen smeren naar eigen zeggen ‘voor nu' en niet ‘voor later'. De term anti-rimpel roept volgens het onderzoek dus emotionele barrières op. Het roept associaties op met de volgende levensfase en dat is niet voor hen. Het gebruik van een anti-ageing product vereist bovendien dat je toegeeft aan het verlies van jeugdigheid en het verlies van een jeugdige huid. Vrouwen die moeite hebben aan hun eigen veroudering toe te geven hebben ook moeite om een antirimpel-crème als waardevol te erkennen.

Angst voor verslaving

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat er angst is dat het effect van een anti- rimpel crème verloren gaat als de huid te vroeg aan een dergelijke crème went. Vrouwen zijn ook bang dat de conditie en uitstraling van hun huid afhankelijk wordt van de werking van een crème, met andere woorden ze zijn bang dat hun huid verslaafd raakt. Dit is een fabel en zeker een crème als de Nivea Visage Q10 Lichte Textuur past goed bij deze doelgroep vrouwen van 25-40 jaar. Zo speelt de crème in op hun levensstijl doordat deze snel intrekt en zeer betaalbaar is in vergelijking met andere anti-rimpel crèmes. Daarnaast is de frisse geur van de crème een extra pluspunt voor de doelgroep die geur van een product van belang vindt.

Meer artikelen

Default 120x600
Algemeen
Schrijf u in voor de nieuwsbrief