Vrouwen gaan goed om met de crisis

Geplaatst op: 18-02-2012

Vrouwen gaan goed om met de crisis

Uit onderzoek blijkt dat de grootste bezuinigingspost van de Nederlandse vrouw dit jaar het shoppen is, de helft van de vrouwen bekijkt tijdens de crisis vaker de reclamefolders.

In opdracht van de Huishoudbeurs heeft onderzoeksbureau Ruigrok | Netpanel onderzocht wat de invloed is van het huidige financiële klimaat op het bestedingspatroon van de Nederlandse vrouw.

Minder nutteloze aankopen

Tweevijfde van de vrouwen voelt zich persoonlijk geraakt door de economische crisis, toch houdt de Nederlandse vrouw zich goed staande in deze crisistijd. Er worden minder nutteloze aankopen gedaan en vrouwen leren creatief om te gaan met weinig geld. Dit blijkt uit een enquête onder een representatieve groep van ruim 1.100 Nederlandse vrouwen van 18 jaar en ouder.

Financiele zekerheid

Bijna tweevijfde van de vrouwen (38%) geeft aan dat haar financiële situatie het afgelopen jaar is verslechterd, een even grote groep voelt zich persoonlijk geraakt door de financiële crisis (37%) en een kwart van de vrouwen (23%) voelt zich nu minder onafhankelijk op financieel gebied. Wellicht de reden dat 24% in deze roerige economische tijden niet zou beginnen aan (nog meer) kinderen. 17% van de vrouwen geeft toe zich vaker neerslachtig te voelen. Tevens geeft één op de tien vrouwen (10%) aan meer conflicten te hebben met haar partner over geld. De vrouwen schatten hun eigen situatie niet zo zwaar in. Slechts 17% van de vrouwen schat in dat zij er op financieel gebied slechter voorstaat dan gemiddeld.

Bezuinigingsposten

De Nederlandse vrouw wil het liefst niet bezuinigen op haar dagelijkse boodschappen (52%), haar vakantie (29%) en haar vervoer (27%). Deze producten worden het vaakst genoemd als zij haar top 3 moet aangeven. Helaas blijkt dat bijna een vijfde van de Nederlandse vrouwen toch wel heeft moeten bezuinigen op haar dagelijkse boodschappen (18%) en haar vakanties (17%). De grootste bezuinigingspost blijkt dit jaar echter het shoppen (31%0. Vrouwen van 18 tot 35 jaar geven overigens vaker aan liever niet te willen bezuinigen op shoppen dan vrouwen van 26 tot 50 jaar en vrouwen van 51 jaar en ouder. Ook de uitgaansbranche laat de Nederlandse vrouw vaker links liggen. Bijna drie op de tien vrouwen (28%) hebben het afgelopen jaar bezuinigd op het uitgaan in cafés of restaurants.

Creatiever omgaan met weinig geld

De helft van de Nederlandse vrouwen (50%) bekijkt door de financiële crisis vaker de reclamefolders voor acties en koopjes en ruim een kwart (27%) houdt haar uitgaven beter bij in bijvoorbeeld een huishoudboekje. Ook heeft bijna twee vijfde (38%) van de vrouwen geleerd creatiever om te gaan met weinig geld. Er worden bijvoorbeeld minder nutteloze aankopen gedaan. Zo wordt er vaker gekookt met basisingrediënten en worden er meer goedkope uitstapjes gedaan. Vrouwen kopen ook vaker tweedehands spullen via bijvoorbeeld Marktplaats.nl of kringloopwinkels, doen aan kledingruil met vriendinnen en daarnaast wordt er bijvoorbeeld maar één keer per week gepind en daarbij is ‘op' ook daadwerkelijk ‘op'.

Minder sociaal naar anderen

De helft van de vrouwen (52%) doet door de financiële crisis minder spontane aankopen. Ook kansspelen lijken te moeten inleveren en de uitgaven aan producten die we eigenlijk niet nodig hebben, zien we dalen. Hoewel vorig jaar 89% van de vrouwen hier wel eens te veel geld aan uitgaf, is dat dit jaar gedaald naar 81%. Naast het besparen op nutteloze producten en spontane uitgaven worden we ook minder sociaal naar anderen, tweevijfde (42%) geeft toe vanwege de financiële crisis minder geld te doneren aan goede doelen. Zelfs de zorg voor de eigen gezondheid moet er bij enkele vrouwen aan geloven. 8% heeft haar zorgverzekering ingeperkt en 4% haar tandartsverzekering.

Verbetering in de economie

Het grootste gedeelte van de Nederlandse vrouwen verwacht dat er binnen 2 tot 5 jaar (35%) of 1 tot 2 jaar (31%) verbetering optreedt in de Nederlandse economie. Een veel minder grote groep (17%) verwacht binnen een jaar al verbeteringen te zien.

Huishoudbeurs 2012 in de RAI

Van 18 tot en met 26 februari 2012 wordt de Huishoudbeurs gehouden in Amsterdam RAI. Beursbezoekers kunnen zich weer volop laten inspireren door de laatste trends op het gebied van mode, verzorging en lifestyle. Er valt daarnaast van alles te beleven aan entertainment en te proeven, te passen en te proberen op de beursvloer. Uiteraard profiteren bezoekers ook van de scherpe beursaanbiedingen. Zo'n 400 exposanten laten het grote publiek kennismaken met de nieuwste producten en diensten. Het centrale plein van de Huishoudbeurs wordt weer omgetoverd tot een verrassend festivalterrein op klein formaat: Festival Fantastique.

Meer informatie over de Huishoudbeurs? Kijk op www.huishoudbeurs.nl.

Exposanten binnen de drogisterijbranche op de beurs zijn o.a. Ladyshape, Pour Vous Parfumerie, De Tuinen, Sanex, Remark Group, Vogue, Rimmel London, Betadine en Prioderm.

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief