Voorzitter KNDB: "Drogist moet veranderen"

Geplaatst op: 24-06-2013

Voorzitter KNDB:

In zijn maiden speech heeft de nieuwe voorzitter van de KNDB (Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond), Bas Harmse, gewezen op een aantal zorgwekkende ontwikkelingen in de toch al niet rooskleurige drogisterijwereld. Maar, zegt hij: "Een bedrijf dat wil groeien, kan niet zonder tegenslagen."

Commerciële formules binnen de branche

Harmse schetste een negatief beeld voor de zelfstandige drogist. "Het tij lijkt niet te keren, de sector krijgt het steeds moeilijker", zei hij tijdens de KNDB Ledendag van 17 juni jl. "De onrust in de branche is alleen maar toegenomen. Parfumerieketen Sephora is per juni gestopt in Nederland, omdat zij het winkellandschap hier voller vinden dan in het buitenland. En vanaf september start Pour Vous als zelfstandig merk binnen A.S. Watson. De 1200 deuren die de zelfstandigen nog over hebben, draaien onder een verscheidenheid van commerciële formules, beleverd door zo'n vijf groothandels, strijdend om een omzet van zo'n 0,7 miljard. Dat gevecht is niet te winnen tegen ruim duizend winkels van de Watson-groep. Nu die, door de Pour-Vousconstructie, verder infiltreert binnen de zelfstandigen, kan dat grote gevolgen hebben."

Mee met de ontwikkelingen

Maar, zegt Harmse, "een bedrijf dat wil groeien, kan niet zonder tegenslagen, net als een boom niet zonder regen kan. Want zonder tegenslag is er geen motivatie om te veranderen." En dus moet de drogist veranderen, meent Harmse. "De consument van vandaag is niet te vergelijken met die van tien jaar geleden. De bevolking wordt ouder, de belangstelling voor gezondheid groeit, social medicine komt op, en de consument is online, 24 uur per dag. Ondernemers moeten met die ontwikkelingen mee. Al zal een webshop niet snel tot rendement leiden, het is wel van belang om aanwezig te zijn op het net, als verlengstuk van je winkel. De kracht zit in de balans tussen clicks en bricks. We kunnen niet bezuinigen op onze fysieke winkels, want dat is ons onderscheidend vermogen, ons bestaansrecht. Maar we kunnen het internet en social media wel inzetten om klanten terug te krijgen naar de winkel."

Auteur: Antal Giesbers antal@giesbersmedia.nl

 

Lees ook:

KNDB stelt VUT-vermogen zelfstandige drogisten veilig

KNDB wil actiever en zichtbaarder zijn

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief