Voorlichtingscampagne ‘Bijwerkingen? Melden!' van start

Geplaatst op: 20-09-2013

Voorlichtingscampagne ‘Bijwerkingen? Melden!' van start

Sommige zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten kunnen bijwerkingen veroorzaken. Het melden van deze bijwerkingen kan van belang zijn. Die boodschap geven de drogisterijbranche en het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb af in hun voorlichtingscampagne ‘Bijwerkingen? Melden!'

Deze campagne gaat op maandag 23 september a.s. van start in 2.600 drogisterijen met kaartjes, flyers en posters. Consumenten kunnen bijwerkingen melden via www.mijnbijwerking.nl.

Zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten

Bij de drogist zijn zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten zonder doktersrecept verkrijgbaar zoals pijnstillers, hoestmiddelen, maagzuurremmers en middelen tegen hooikoorts en reisziekte waarmee de consument zelf kortdurende kwalen kan verhelpen. Ook gezondheidsproducten zoals voedingssupplementen en afslankmiddelen vallen hieronder.

Ongewenste effecten

Agnes Kant, directeur Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb: "Geneesmiddelen worden goed onderzocht voordat ze op de markt komen en zijn bij normaal gebruik nuttig en veilig te gebruiken. Maar omdat zij werken, hebben zij soms ook bijwerkingen. Een bijwerking is een ongewenst effect van een geneesmiddel of gezondheidsproduct. Deze bijwerkingen zijn in het algemeen al bekend en niet ernstig. Denk aan misselijkheid of hoofdpijn. Maar soms kunnen er toch nieuwe bijwerkingen aan het licht komen."

Beter inzicht in veiligheid zelfzorggeneesmiddelen

Lareb wil een completer beeld krijgen van bijwerkingen van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten. De drogisterijen kunnen daar een bijdrage aan leveren door klanten te stimuleren om bijwerkingen te melden. Agnes Kant: "Met deze meldactie willen wij in de eerste plaats bereiken dat consumenten weten dat het mogelijk is om bijwerkingen van zelfzorgmiddelen en gezondheidsproducten te melden. En natuurlijk willen we ook het belang ervan onder de aandacht brengen. Met de meldingen krijgt Lareb beter inzicht in de veiligheid van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten."

Compleet beeld

Het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb verzamelt, beoordeelt en analyseert meldingen van bijwerkingen van zorgverleners en consumenten. "Meldingen kunnen bijvoorbeeld leiden tot waarschuwingen, aanpassing van de bijsluiter of samenstelling van de producten," licht Agnes Kant toe. "Dat wil helemaal niet zeggen dat we dat verwachten. Maar wel willen we graag meer bekendheid geven aan het belang van het melden, zodat we zeker weten dat we een goed en compleet beeld hebben."

Waarom bijwerkingen melden?

Eén persoonlijke ervaring zegt niet zo veel, maar als blijkt dat veel meer mensen hetzelfde ervaren, kan het zijn dat er wel degelijk iets aan de hand is. Misschien blijkt een geneesmiddel toch nog een bijwerking te hebben, die niet eerder aan het licht is gekomen. Als Lareb dat niet weet, kan er ook niets mee gedaan worden. Daarom is het dus van belang dat persoonlijke ervaringen van bijwerkingen op één centraal punt - bij Lareb - bij elkaar komen. Meldingen van consumenten geven waardevolle informatie waarmee de veiligheid van deze geneesmiddelen beter bewaakt wordt. Dat is in het belang van iedere consument. Melden dus! Daar wordt iedereen beter van.

Actieweek van de campagne: 23 september t/m 30 september

De campagne is onderdeel van een serie activiteiten waarmee de drogisterijbranche, via goede voorlichting en verantwoorde zorg, haar bijdrage wil leveren aan veilig geneesmiddelengebruik. In de actieweek, van 23 september - 30 september, worden in de drogisterijen flyers uitgedeeld met attentiekaartjes die de klant in de portemonnee kan bewaren. Met raamposters worden voorbijgangers op de actie geattendeerd. De flyers blijven na de campagne beschikbaar in de winkels, zodat de klant altijd informatie kan meenemen over het melden van bijwerkingen.

Drogisterijen met Keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg

Voor informatie over bijwerkingen van zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten, maar ook met andere zelfzorgvragen, kan de consument het best terecht bij drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg: het keurmerk voor deskundig advies over zelfzorggeneesmiddelen. Klanten in deze drogisterijen krijgen altijd de vraag of ze behoefte hebben aan advies.

Deskundig advies en informatie

Wil de klant deskundig advies over zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten dan wordt hij of zij geholpen door gediplomeerde drogisten en assistent-drogisten met actuele kennis over het juiste gebruik, de werking en ook over de bijwerkingen van deze middelen. Bij twijfel of het wel om een bijwerking gaat, of wanneer een klant niet weet of het wel de moeite waard is om een melding te doen, kan de (assistent)-drogist hierover adviseren. Zo nodig wordt de klant doorverwezen naar de huisarts of apotheek.

Meer artikelen

Default 120x600
Algemeen
Schrijf u in voor de nieuwsbrief