Uit onderzoek van Tiger Balm blijkt dat sporters warming-up verwaarlozen

Geplaatst op: 12-07-2012

Uit onderzoek van Tiger Balm blijkt dat sporters warming-up verwaarlozen

Vanaf volgende week dinsdag 17 juli, begint de Nijmeegse Vierdaagse waar 45.000 sportievelingen aan de start verschijnen. De voorbereidingen voor de grootste wandelmars ter wereld zijn in volle gang: de marsliederen zijn geoefend en vele oefenkilometers zijn afgelegd.

Oproep aan de wandelaars

Ondanks deze voorbereiding krijgen spieren bij een dergelijke meerdaagse prestatie veel te verduren. Tijdens het lopen verkrampen spieren en worden deze korter. Rekken, strekken en smeren, dragen allemaal bij aan een goede doorbloeding en hiermee het herstel van de spieren. Daarom roept Tiger Balm wandelaars op tot een gesmeerde Vierdaagse. Niet alleen een stevige voorbereiding, maar een volledige warming-up voor iedere dagstart en zorgvuldige nazorg.

Spierpijn

In vier achtereenvolgende dagen totaal 120, 160 of zelfs 200 kilometer wandelen, vergt veel van het menselijk lichaam. Ondanks de veelal maandenlange training, zullen vele wandelaars last krijgen van lichamelijke klachten zoals spierpijn. Om de zwaar belaste spieren voor te bereiden op de prestatie die komen gaat, is een warming-up op de dag zelf essentieel. Deze stap wordt door sporters vaak overgeslagen of minimaal uitgevoerd, blijkt uit onderzoek van Tiger Balm onder 557 sportende Nederlanders. Slecht de helft ziet de warming-up als vast onderdeel van de sportroutine.

Meer kans op blessures

Hoewel de ruime meerderheid van de sporters bekend is met het belang van een goede warming-up (65%), doet slechts 9% altijd een volledige warming-up voor het sporten. Tiger Balm roept alle wandelaars van de Nijmeegse Vierdaagse op tot een gesmeerde tocht met goede warming-up. Het neerzetten van een meerdaagse sportprestatie vraagt veel van de spieren. "Tijdens de Vierdaagse heb je elke dag meer kans op blessures, omdat je elke dag méér van je lichaam vraagt. Je lichaam heeft te weinig tijd om volledig te verstellen. Help je lichaam en geef het de ruimte om te herstellen met een goede warming-up, het insmeren van je spieren en een cooling down. Ook al zijn het lange dagen, je kunt beter vooraf en achteraf tien minuten investeren, dan de dagen erna inleveren," aldus Karin van der Meijden, brandmanager Tiger Balm.

Persoonlijke uitdaging

Nederlanders zien hun beste persoonlijke sportprestatie vooral in het winnen van een wedstrijd (36%) of het verslaan van een kampioen of rivaal (25%). Ook doorzettingsvermogen, jezelf uitdagen, wordt gezien als belangrijke sportprestatie. Van het hardlopen van vijf kilometer tot het uitlopen van een marathon wordt ook deelnemen aan de Nijmeegse Vierdaagse regelmatig genoemd als grootste persoonlijke sportprestatie.

Gesmeerd de Vierdaagse (uit)lopen

Bij de meeste sportprestaties kun je na het behalen van de finish afkoelen, uitrusten en herstellen. Echter, bij het wandelen van een meerdaags evenement als de Nijmeegse Vierdaagse is de eerste finish pas het begin, drie dagen van presteren volgen. "Nazorg is bij dergelijke sportprestaties een éxtra punt van aandacht," zegt van der Meijden. 40% van de sporters heeft na het sporten regelmatig last van spierpijn. Een cooling down blijft voor velen bij een warme douche nemen en het stretchen van de spieren. "De nazorg van spieren en lijf wordt vaak verslonsd. Het insmeren van de spieren en gewrichten na een sportprestatie draagt bij aan een beter herstel, omdat het de spieren en gewrichten soepel en warm houdt en de doorbloeding stimuleert. Dit is, zeker wanneer je de volgende dag weer een prestatie neerzet, essentieel voor een prettige sportervaring," aldus Van der Meijden.

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief