Tips om spataderen te voorkomen

Geplaatst op: 16-06-2011

Tips om spataderen te voorkomen

Vrouwen hebben meer last van spataderen dan mannen, vooral in de zomer is dit voor veel vrouwen een aanleiding om hun benen te bedekken en geen korte rokjes te dragen.

Pijnlijk ongemak

Eén op de drie Nederlanders krijgt ooit in het leven te maken met spataderen. Naast het lichamelijke ongemak dat spataderen veroorzaken zoals krampen en zware, pijnlijke en vermoeide benen zijn ze ook in cosmetisch opzicht geen pretje.

Hoe kun je spataderen voorkomen?

  • Neem voldoende lichaamsbeweging. Goed is ook om te kiezen voor een sport waarbij de beenspieren getraind worden, zoals joggen, wandelen, fietsen of zwemmen. Door deze bewegingen masseren de beenspieren de aderen en 'pompen' ze het bloed omhoog
  • Vermijd langdurig rechtop staan zonder bewegen. Blijf echter ook niet te lang zitten. Iemand met een zittend beroep moet geregeld even opstaan en rondwandelen. Voor iemand met een staand beroep is het belangrijk af en toe even te zitten
  • Voorkom langdurig met de benen over elkaar zitten. Dit belemmert de doorstroming van het bloed, waardoor stuwingen kunnen ontstaan
  • Vermijd strak zittende, knellende kleding
  • Voorkom koude voeten, draag warme schoenen (géén hoge hakken), kousen en kleding
  • Neem geregeld een wisselbad, dat stimuleert de bloedsomloop. Houd de voeten drie minuten in een warm bad, vervolgens drie seconden in koud water en herhaal dit gedurende twintig minuten
  • Op blote voeten op zand, gras of grind lopen en op de tenen lopen zijn goede oefeningen
  • In sommige gevallen is het aan te raden steunkousen of een elastisch verband te dragen
  • Vermijd elk rechtstreeks contact tussen warmte en benen. Houd de benen ook uit de zon. Zonnebaden is geen goed idee bij spataderen. De rechtstreekse warmte van de zon zorgt voor een extra uitzetting van de aderen in de benen. Om dezelfde reden is een sauna of een Turks bad niet aan te raden. Ook het ontharen van de benen met warme was is niet raadzaam
  • Vermijd zwaar tillen. Bij een zware hefinspanning worden de aderen in de benen extra onder druk gezet, waardoor ze verder kunnen uitzetten
  • Leg de benen iets hoger dan de rest van het lichaam wanneer u rust of slaapt; het liefst wat hoger dan het hart. Dit bevordert het wegvloeien van het bloed en helpt oedeem afnemen
  • Vermijd koffie, alcohol en te sterk gekruide spijzen
  • Gebruik Aesculaforce (Traditioneel Kruidengeneesmiddel) van A.Vogel om de aderwanden te versterken en de doorbloeding te verbeteren

 

 

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief