Ongezonde snacks meest gegeten rond 15:00 uur

Geplaatst op: 25-07-2013

Ongezonde snacks meest gegeten rond 15:00 uur

Rond 15.00 uur is de tijd dat ons lichaam meestal verlangt naar suikers en koolhydraten. Uit een onderzoek van Het Nieuwe Atkins blijkt dat de meeste mensen rond deze tijd de fout in gaan. Een lunch met koolhydraten en suikers leidt na een paar uur weer tot het eten van ongezonde tussendoortjes. Het zorgt voor een schommelende bloedsuikerspiegel waardoor het lichaam trek krijgt in suikers en ‘snelle', ongezonde koolhydraten.

Met vijf aanpassingen in je dagelijks eetpatroon is deze valkuil heel makkelijk te voorkomen.

Moeilijk moment in de middag

Erica Slof, geaccrediteerde diëtiste: "Het eten van een koolhydraatrijke lunch, zoals witbrood en suikers, leidt gemakkelijk tot het eten van ongezonde snacks. De lunch lijkt misschien wel te vullen, maar meestal wil je onbewust een paar uur na de maaltijd weer iets zoets. Dit komt omdat je bloedsuiker steeds op en neer blijft gaan zonder dat je een écht voldaan gevoel hebt gekregen van de maaltijd. 15.00 uur is zo'n moeilijk moment en dan kiest men vaak voor de snelle, meestal ongezonde, snack. Je kunt deze cirkel doorbreken door andere, meer verzadigende tussendoortjes te nemen. Denk eens aan een stukje vis, een gekookt ei, een beker yoghurt of een avocado."

Belangrijk: omzeil de valkuil

"Het voorkomen van deze valkuil is eenvoudig. Het is een kwestie van je energieniveau op peil houden met een laag koolhydraat voedingspatroon. Dit betekent dat je voldoende eiwitten, vetten en goede koolhydraten eet. Goede koolhydraten zijn vezels, fruit, noten, peulvruchten, groenten en volkoren producten. Lunch bijvoorbeeld met een salade met gerookte kip, noten, een gekookt ei, rauwkost en kaas. Doordat je nog steeds gevarieerd kunt eten en in verhouding meer eiwitten eet, is het lekker en gezond eten met een verzadigend gevoel. Hierdoor voel je je de hele dag energiek", aldus Erica Slof.

Vijf tips van Atkins om 'snackverleiding' te voorkomen

  • Vermijd zoveel mogelijk producten met suikers en witmeel - waaronder frisdranken, snoep, pasta en witbrood - deze veroorzaken een schommelende bloedsuikerspiegel (en energie!) waardoor je je moe en lusteloos voelt.
  • Eet kleine maaltijden om de 3 tot 4 uur. Mensen voelen zich vaak moe en slaperig halverwege de middag als het glucoseniveau daalt en het energieniveau daarna volgt. Het regelmatig consumeren van maaltijden en snacks met een laag aantal koolhydraten helpt dit te voorkomen.
  • Kies voor onbewerkte volkorenproducten. Naast de goede koolhydraten kun je denken aan vette vis, kip, rundvlees, eieren, noten en zuivel.
  • Eet gezondere snacks. Dit zijn hapjes met een laag aantal koolhydraten (zoals Atkins-repen, een handje noten, een schaaltje rauwkost of een stukje vis). Houd deze gedurende de dag bij de hand om de ‘snoepverleiding' om 15.00 uur te weerstaan en toch te genieten van een snack.
  • Eet voldoende vetten. Vetarme producten of producten met 0% vet bevatten vaak toch veel suikers. Door voor vollere producten te kiezen heb je deze suikers niet nodig en heb je sneller een voller gevoel én minder behoefte aan tussendoortjes.

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief