Meer gewichtsverlies bij laag koolhydraat dieet dan bij vetarm dieet

Geplaatst op: 27-06-2013

Meer gewichtsverlies bij  laag koolhydraat dieet dan bij vetarm dieet

Uit een onderzoek die onlangs gepubliceerd werd in de British Journal of Nutrition, blijkt dat het beperken van de hoeveelheid koolhydraten in voeding de sleutel is tot een duurzaam gewichtsverlies en een verbeterde cardiovasculaire gezondheid. Het onderzoek vergelijkt de langetermijneffecten van een laag koolhydraat dieet met een vetarm dieet.

De onderzoekers toonden aan dat de personen die een laag koolhydraat dieet volgden met minder dan 50 gram koolhydraten per dag, na 12 maanden meer gewicht verloren dan de deelnemers met het vetarme dieet (minder dan 30% van de calorieën per dag kwam uit vet). Ook verbeterde bij deze groep de bloeddruk en het cholesterolgehalte aanzienlijk.

Minder koolhydraten 

Geaccrediteerde diëtiste Erica Slof over het onderzoek: "Dit is weer een belangrijk onderzoek dat de werking aantoont van een laag koolhydraat dieet en dat we kunnen gebruiken in onze strijd tegen overgewicht. De helft van de Nederlanders is te zwaar en het is niet voor iedereen eenvoudig om daar wat aan te doen. In mijn praktijk zie ik veel patiënten die succesvol afvallen door minder koolhydraten te eten. Een laag koolhydraat dieet - zoals het Nieuwe Atkins dieet - helpt daarbij. Doordat je nog steeds gevarieerd kunt eten en in verhouding meer eiwitten eet, is lekker en gezond eten met een verzadigend gevoel heel goed mogelijk. Dit maakt het dieet eenvoudig in te passen in het dagelijks leven."

Bloeddruk en cholesterolwaarden

Diëtiste Erica Slot: "We weten al langer dat een laag koolhydraat dieet leidt tot meer gewichtsverlies binnen zes maanden dan alternatieve programma's. Nu is bewezen dat dit ook geldt voor een langere periode. Dit toont aan dat er meer dan één manier is om op gewicht te blijven en gezond te eten." Het onderzoek toont ook aan dat een laag koolhydraat dieet helpt bij het verlagen van de bloeddruk en het verbeteren van de cholesterolwaarden.

Goede en slechte koolhydraten

Marcel Heijboer, Brand Manager Atkins International, was niet verrast door de uitkomst van dit onderzoek. Hij vertelt dat er in toenemende mate wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd worden die aantonen dat een laag koolhydraat voedingspatroon (zoals het Nieuwe Atkins dieet) zeer effectief is. Niet alleen als het gaat om gewichtsverlies, maar ook als het gaat om verbetering van de cardiovasculaire gezondheid. "Het belangrijkste is om onderscheid te maken tussen ‘goede' en ‘slechte' koolhydraten. Slechte koolhydraten zitten voornamelijk in geraffineerde voeding zoals suiker en producten met witmeel. De goede koolhydraten vind je in bladgroenten, fruit, peulvruchten, volle granen en noten." Hij voegt toe: "Een gebalanceerd voedingspatroon met weinig koolhydraten bevordert de consumptie van goede koolhydraten in combinatie met eiwitten en gezonde vetten. Dit voedingspatroon is gevarieerd en bevat voldoende voedingsstoffen, vitaminen en mineralen."

Persoonlijke balans

Erica Slof voegt toe: "Koolhydraten vormen een eerste bron van brandstof voor het lichaam. Een teveel aan koolhydraten wordt omgezet in vet. Door minder koolhydraten te eten, zoekt het lichaam een andere energiebron; dat is ons vet, meestal buikvet. Dit betekent dus dat het lichaam vetmassa verliest zodra het minder koolhydraten binnenkrijgt. Door daarna weer langzaam koolhydraten toe te voegen, kan je het gewenste gewicht behouden."

Atkins dieet: dieet met vier fasen

"De sleutel tot een gezond gewicht is het zoeken naar het koolhydraatevenwicht. Het Nieuwe Atkins dieet is een goede manier om af te vallen en dit evenwicht te vinden. Het is een dieet met vier fasen. De eerste fase adviseert te beginnen met weinig koolhydraten voor een snelle start. In de volgende fasen worden er gelijkmatig koolhydraten toegevoegd. Het dieet is effectief en goed vol te houden", aldus Erica Slot.

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief