Jos Jongstra Algemeen directeur D.I.O. drogisterijen over het nieuwe Pour Vous

Geplaatst op: 10-07-2013

Jos Jongstra Algemeen directeur D.I.O. drogisterijen over het nieuwe Pour Vous

Voor FACO/D.I.O. drogisterijen moet de overname van Pour Vous door AS Watson als een koude douche gekomen zijn: in plaats van samenwerking met een gelijkwaardige parfumeriepartner, ziet het zijn combinatiewinkels nu beleverd worden door een directe concurrent. En krijgt AS Watson zo niet een erg goede kijk in de keuken van de DIO-drogist?

Grootste partij

Leuk zullen ze het niet gevonden hebben, daar bij FACO, toen het bekend werd dat Pour Vous zou worden overgenomen door AS Watson. Want die organisatie is met formules als Kruidvat en Trekpleister de grootste partij in de drogisterijwereld. FACO, de retailorganisatie achter ruim 170 D.I.O.-drogisterijen en circa honderd formuleloze zelfstandigen, moet nu accepteren dat zijn combiwinkels nu op parfumeriegebied beleverd worden door een directe concurrent.

Parfumerie Pour Vous

Had FACO niet beter een bod kunnen doen op Parfumerie Pour Vous toen dat in de etalage stond, al was het maar om de concurrent buiten de deur te houden?.  "Daar heb ik geen seconde over nagedacht", zegt FACO's algemeen directeur Jos Jongstra. "De samenwerking met Pour Vous was goed omdat we ons allebei concentreerden op waar we goed in waren. Toen wij hoorden van de intentie van Pour Vous om met Douglas in een franchiseconstructie samen te werken, maakten we ons daar minder druk over.. Wij schatten in dat er maar een zeer beperkt deel van de Pour Vous winkels in aanmerking zouden komen voor de Douglasformule, en dan zeker geen combi-winkels. Het vervolg met AS Watson, in parfumerie sterk met ICI Paris XL, is een overnameverhaal: dat was echt nieuw."

Aantrekkelijk alternatief

FACO was diep in gesprek met Pour Vous om te komen tot verdergaande samenwerking, inclusief het in elkaar passen van de organisaties. Toch reageert Jongstra laconiek. "Een half jaar geleden had niemand - inclusief ikzelf - gedacht dat AS Watson in de zelfstandigenwereld zou binnenkomen. Ik vind het jammer, maar ik verwijt het niemand. Dit gebeurt nu eenmaal, het overkomt de beste. Ik zie AS Watson ook niet als de grote boeman die de markt verpest. Wij als zelfstandigen moeten een aantrekkelijk alternatief voor de consument vormen, dat is onze opdracht. . Daarbij moet je je vooral onderscheiden en niet het zelfde kunstje proberen te doen."

Discussies

Jongstra zag wel dat er problemen waren bij Pour Vous: "Pour Vous was een organisatie met zowel grote, gespecialiseerde parfumerieën als combinatiezaken met een grote of klein parfumerie-afdeling. Als de druk op de markt toeneemt, en je wilt mee in het groeiende promotiegeweld, dan heb je wel een gelijkgestemde achterban nodig. Maar daar waren nogal wat discussies. Ga tien Pour-Vouszaken af en je komt tien verschillende winkels tegen. En de Pour-Vousorganisatie is eigendom van de leden, die willen daar iets over te zeggen hebben." Dat heeft ook de onderhandelingen met AS Watson bepaald, de ondernemers moesten kiezen om wel of niet met AS Watson mee te gaan. Uiteindelijk gaan veertig winkels van start met Pour Vous onder ICI Paris XL vlag , anderen kozen ervoor om naar Douglas over te stappen, of te kiezen voor Mooi/DA of Etos. Een twintigtal winkels is een eigen initiatief begonnen, onder de naam Beautiful by... FACO heeft zich daar met zijn eigen vier winkels bij aangesloten.

Onrust onder ondernemers

Er ontstond grote onrust onder ondernemers toen het Financieele Dagblad schreef dat een aantal winkels voor Pour Vous had gekozen, en dat de andere parfumerieën hun deuren zouden sluiten of alsnog failliet zouden gaan. "Dat heeft veel kwaad bloed gezet", zegt Jongstra. "De markt is toch al zo moeilijk, dit helpt daar niet bij. Het maakt wel verschil of je parfumeur of combidrogist bent: voor zelfstandige parfumerie speciaalzaken kan dit een oplossing zijn, als je wil kiezen voor hard franchise. Voor zelfstandige combinatiezaken is het lastiger lastiger, want hoe ga je het drogisterijdeel invullen?."

Cijfers op tafel

AS Watson zal ongetwijfeld omzetgegevens opvragen bij de winkels die het nu gaat beleveren. Dat moet FACO toch zorgelijk stemmen. Is Jongstra niet bang dat AS Watson teveel inzage krijgt in het reilen en zeilen van ‘zijn' drogisten? "Die zijn oud en wijs genoeg om dat zelf te bepalen. Daarnaast: AS Watson is deskundig genoeg om in te schatten wat onze winkels doen. Dat gezegd hebbende, vind ik het niet prettig als mijn cijfers bij een concurrent op tafel liggen. Ik hoor dat soms ook van ondernemers, vooral bij ondernemers die een ICI Paris Xl als concurrent hebben of kunnen krijgen: met jouw cijfers in de hand kan AS Watson beter bepalen of het interessant is om er een winkel naast te zetten. Sommige ondernemers zijn dus zelf niet blij met de inzage die AS Watson krijgt in hun gegevens, en ik kan me dat voorstellen."

Drogisterijartikelen

Maar het scenario is denkbaar dat AS Watson nu bij deze drogisten een voet tussen de deur krijgt om ook drogisterijartikelen te gaan leveren. Denk bijvoorbeeld aan aantrekkelijke actieproducten. Jongstra: "Dat is denkbaar. We hebben wel gesprekken gehad met AS Watson, alleen al om kennis te maken. Toen hebben zij direct aangegeven dat zij zich nu volledig concentreren op de parfumerie, ze moeten een nieuwe formule ontwikkelen en leren omgaan met zelfstandige ondernemers. Ik heb de indruk dat zij het drogisterijdeel wat voor zich uitschuiven. Terecht zeggen zij: first things first."

Verschillende werelden

Tot nu toe was Etos de enige organisatie die concreet koos voor een combinatie van zelfstandigen en eigen winkels. Wat betekent het dat AS Watson deze keus nu ook heeft gemaakt? "Er ontstond ook onrust toen Etos binnen het zelfstandigenkanaal ging interveniëren, maar daar zijn we nu wel aan gewend. Het verschil met nu is dat Etos al een bestaande formule was, terwijl Pour Vous als formule nog moet worden opgebouwd. Etos heeft er wel een tijdje over gedaan om beide onderdelen (filiaal- en franchiseorganisatie) goed uit te nutten. Ik ben benieuwd hoe snel ICI Paris XL dat voor elkaar krijgt. Uit ervaring weet ik hoe deze werelden van elkaar verschillen."

Vloeken

En wat als de nieuwe Pour-Vouslook vloekt met de uitstraling van de DIO-formule?  "Het is inderdaad de vraag: past het bij DIO of moet ‘t toch anders? Met de ondernemers met een DIO-contract hebben we afgesproken hoe we de winkel inrichten. Voor een ander deel van de winkel hebben ze nu een contract met ICI Paris XL. Wij zullen blijven roepen ‘DIO blijft DIO', maar dat kunnen zij ook van Pour Vous zeggen. Er kan een moment komen dat ‘t niet meer samengaat, maar of dat gaat gebeuren weet ik niet. Wij willen graag met iedereen samenwerken, dat maken we in de praktijk ook waar. Dus waarom met ICI Paris niet?."

Stadsgids

Is de houding van FACO ten opzichte van zijn ondernemers nu veranderd? "Nee, zegt Jongstra beslist. "Wij hebben nadrukkelijk gekozen voor een formule die de kracht van zelfstandig ondernemerschap versterkt en daar staan we voor. Onze meerwaarde is dat we onze ondernemers op allerlei vlakken kunnen ondersteunen om te excelleren. Ik heb daar een mooie analogie voor. Ik ben opgegroeid in Amsterdam en ken de stad goed. Maar pas ben ik eens met een stadsgids op pad geweest, en die heeft me heel veel verteld en laten zien wat zelfs ik nog niet wist. Kijk: die stadsgids willen wij zijn."
Daarnaast leiden ontwikkelingen altijd weer tot nieuwe ontwikkelingen, zegt Jongstra. "De onrust stimuleert ook weer, je ziet allerlei vormen van vernieuwing en innovatie. Dat is mooi om te zien en daar doen we zelf ook hard aan mee. Wat de concurrent doet is een feit. Wij moeten zorgen voor een krachtig alternatief dat door de consument wordt gewaardeerd. Daar zijn we elke dag mee bezig. "

door: Antal Giesbers antal@giesbersmedia.nl

Meer artikelen

Default 120x600
Algemeen
Schrijf u in voor de nieuwsbrief