Interview met DA + Mooi Meindersma uit Sneek: "In de stad heb je een sterke formule nodig"

Geplaatst op: 24-07-2013

Interview met DA + Mooi Meindersma uit Sneek:

Begin deze maand opende parfumerie/drogisterij Meindersma op de Oosterdijk 2 in Sneek de deuren tot een nieuwe winkel. Meindersma, al decennia lang in Sneek en omstreken een bekende naam, gaat sinds die datum verder onder de paraplu van DA en Mooi. Dat levert een winkel op die bestaat uit ehh... twee winkels.

Driedaagse openingsactie 

"Het had wel iets drukker gemogen", merkt Marinus op. Zo rond het middaguur is de lange rij wachtenden die hij ‘s ochtends bij de heropening voor de deur zag staan intussen wel weggewerkt door zijn twaalfkoppige team. "Het is lunchtijd", zegt hij, "daarnaast zijn onze cadeautjes nu wel op." De opening ging vergezeld van driedaagse openingsactie met veel korting, en met een goodiebag gevuld met drogisterij- en parfumerieartikelen voor de eerste honderd betalende klanten.

De klanten die in de zomerperiode bij hem binnenstappen, zijn vooral toeristen, weet hij. "Dan helpt het zeker dat je een duidelijke formulenaam aan je pui hebt hangen: DA kent iedereen, een lokale drogist heeft dat voordeel niet. Met DA ben ik ook buiten de winkel meteen herkenbaar."

Sterke formule DA Drogist

Klantenbinding blijkt voor hem een belangrijke reden te zijn geweest om, na circa tien jaar, weer terug te keren naar DA. "De drogisterijbranche is in de 10 jaar achter ons ingrijpend veranderd en we zitten in een tijdsgewricht waarin de retailer fundamenteel gezelschap krijgt van het internet. Daar kun je ‘t qua prijs en assortiment uiteindelijk niet van winnen. Het is beter om je eigen sterke kanten naar voren te schuiven: het menselijke contact, het ruiken, voelen en beleven van de producten en de sfeer. Maar dan heb je wel een sterke formule nodig om klanten naar je winkel te trekken. In een dorp zonder Kruidvat heb je het DA-plaatje misschien niet nodig, al zou ik me dan nog niet rijk rekenen. In Sneek heb ik een enorme concurrentie, dus heb ik een sterke formule nodig als uithangbord.

Daar komt bij dat als je als lokale winkelier bij de bank aanklopt omdat je wilt investeren in verandering, ze kijken alsof ze water zien branden. Ook daar heb je een sterke partner voor nodig. Daarnaast kan ik nu als ondernemer meer fysiek in de winkel aanwezig zijn. Bij Crest (Marinus was tot zijn overstap naar DA niet alleen lid van de Crest groep, maar ook voorzitter, red.) deed je er veel dingen naast: de wekelijkse folder, allerlei activiteiten. Dat nam veel tijd in beslag, en ik vond dat voor mijn bedrijf niet verstandig meer."

Overzichtelijk, luxe en modern

Drogisterij Meindersma heeft sinds 1989, toen Marinus en Rick het roer overnamen, al enige verbouwingen achter de rug ( of voor de kiezen) gehad. Toch bleek de meest recente ingrijpender dan hij had verwacht. "Ik dacht: een wandje, een plafonnetje, meer zal het niet om het lijf hebben. Wel dus." De winkel is dan ook grondig veranderd en oogt als een Schiphol-outlet: ruim, luxe, modern. Het nodigt uit tot flaneren, hier ga je niet gejaagd naar de koopjes toe maar neem je de tijd voor jezelf.

De winkel is ook visueel helderder omdat ervoor gekozen is om de stellingen aan de voorzijde van de winkel weg te halen en het volle daglicht door de statige vensters te laten stromen. Klanten in de winkel hoor je vooral zeggen dat ze het zo overzichtelijk vinden, en ook dat er zoveel meer te vinden lijkt te zijn.

Twee winkels in één

Ook valt op dat de winkel duidelijk uit twee helften bestaat: een drogisterijdeel onder de naam DA en de parfumeriedeel onder de naam Mooi. Dat is consequent doorgevoerd in de signing, de vloer, de wanden en zelfs de werkkleding. "Het zijn eigenlijk twee winkels in één pand", merkt Marinus op. De zichtbare tweedeling van de winkel pakt wel iets beter uit voor Mooi dan voor DA, omdat het nadrukkelijker aanwezig is. De drogisterij-parfumerie van Meindersma is duidelijk meer naar de parfumeriekant opgeschoven. Toch draait het voor Marinus nog steeds om de combinatie. "Ik heb wel gesprekken gevoerd met onder meer Douglas, maar zij wilden alleen een pure parfumerie. en ik geloof in de combiwinkel. DA heeft een prima samenwerking met Mooi, dus dat was voor mij de perfecte keus."

Minder is meer

Noviteiten in het drogisterij-aanbod van de winkel zijn merken als Puro en Harmonie, voor het parfumerie-aanbod is DA een exclusieve samenwerking aangegaan met Mooi parfumerie, dat merken in huis heeft als Dior, Chanel, Clinique, Estée Lauder, Clarins, Sisley en Lancôme, KOH, OPI en Rituals.

"De indruk is: meer assortiment. Maar dat is een perceptie op basis van presentatie", zegt Marinus, "We hebben juist producten gesaneerd omdat we voor minder stellingruimte hebben gekozen. Maar je moet voorkomen dat je het kind met het badwater weggooit. Ik wil mijn eigen keuzes kunnen blijven maken, er moet ruimte zijn voor producten die je kunt uitzetten om te zien hoe de consument erop reageert. Dit is geen testwinkel van DA, maar je moet wel winkels hebben waar je kunt zien wat consumenten van nieuwe producten vinden. Misschien dat we de komende maanden reacties krijgen van mensen die producten missen."

door Antal Giesbersantal@giesbersmedia.nl

Meer artikelen

Default 120x600
Algemeen
Schrijf u in voor de nieuwsbrief