'Gegarandeerd Goed', gratis training in consumentenrecht

Geplaatst op: 28-11-2011

'Gegarandeerd Goed', gratis training in consumentenrecht

De onbekendheid met de regels bij zowel consumenten als verkopers kan leiden tot hoog oplopende discussies en vervelende situaties in de winkel. Voor verkopers in de detailhandel is het daarom steeds belangrijker kennis te hebben van de geldende regels.

Kennis van de regels

Wanneer is sprake van een koopovereenkomst? Mag een klant een artikel altijd zomaar ruilen? Heeft de consument ook rechten tijdens de uitverkoop? Er bestaan veel en soms lastige vragen op het gebied van consumentenrecht. Consumenten worden mondiger. Ze kennen hun rechten of denken die althans te kennen. Voor verkopers in de detailhandel is het daarom steeds belangrijker kennis te hebben van de geldende regels. En dan vooral die rond garantie en conformiteit (recht op een goed product), want daar gaan de meeste discussies over.

Training voor de juiste beslissingen

Om de kennis bij detailhandelsondernemers en hun medewerkers op dit vlak te vergroten en - nog veel belangrijker - hen te trainen in het nemen van de juiste beslissingen, heeft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in samenwerking met de Consumentenautoriteit de gratis online training ‘Gegarandeerd Goed' ontwikkeld.  De training sluit af met een toets en wie slaagt ontvangt per e-mail direct een persoonlijk HBD-certificaat. De training duurt inclusief de toets ongeveer 45 minuten.

Regels voor, tijdens en na de koop

De online training ‘Gegarandeerd Goed' behandelt het consumentenrecht aan de hand van praktijkvoorbeelden, met daaraan gekoppelde vragen en uitleg. De praktijksituaties worden in een vlot tempo in beeld gebracht via foto's en er is ruimte voor een grapje. De training bestaat uit 4 hoofdstukken:

  • Het eerste hoofdstuk ‘Voor de Koop' behandelt de regels die gelden voor iedereen die een consument een product aanbiedt. Denk aan zaken als prijsaanduiding, reclame en algemene voorwaarden.
  • Het tweede hoofdstuk ‘De koop' behandelt de regels die gelden bij het aangaan van een overeenkomst. Bijvoorbeeld als er bezorgkosten zijn, dan moet de verkoper dit de klant al bij het sluiten van de koopovereenkomst vertellen en niet naderhand.
  • Het belangrijkste hoofdstuk is het derde: ‘Na de koop'. Hierin gaat het over de regels voor ruilen, garantie en conformiteit. Hoofdstuk drie bespreekt ook veel voorkomende misverstanden, zoals: zonder bon geen reclamatie; klachten moeten binnen 48 uur worden gemeld; minimaal drie keer repareren is toegestaan, etc. 
  • Het vierde hoofdstuk gaat over het afhandelen van klachten: hoe je (in zeven stappen) een klacht het best afhandelt en hoe te handelen als je er samen met de klant niet uitkomt.

Voor wie is de training

De training is met name bedoeld voor verkopers in de non-foodbranches en dan vooral van winkels die duurdere producten met een langere levensduur verkopen. De training is echter ook prima geschikt voor leerlingen Handel & Verkoop in het vierde leerjaar van het VMBO en MBO-cursisten detailhandel. Sinds de lancering in juni 2009 hebben circa 4.500 mensen de training ‘Gegarandeerd Goed' gevolgd en het certificaat behaald. De training is gratis te volgen via www.hbd.nl.

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief