Eten we genoeg groente, fruit en vis?

Geplaatst op: 28-04-2015

Eten we genoeg groente, fruit en vis?

Volgens het RIVM en het Centraal Bureau Statistiek blijkt uit de Gezondheidsenquête 2014 dat wij te weinig groente, fruit en vis eten. Zo blijkt dat veel mensen ook bij bepaalde situaties baat hebben bij het nemen van een voedingssupplement.

Aanbevelingen per dag

We willen graag gezonder willen eten maar dat blijkt voor velen toch moeilijk te realiseren. De aanbevelingen van 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag en tweemaal per week vis worden vaak niet gehaald. Terwijl deze producten boordevol vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen zitten die onmisbaar zijn voor een goede gezondheid. Foliumzuur bijvoorbeeld, dat veel in groene groentes zit, heeft een rol in de celdeling en het homocysteinegehalte, wat verband houdt met hart & bloedvaten.

Aanvulling in bepaalde situaties

Voedingssupplementen in de vorm van een multivitamine of visolie zijn een welkome aanvulling als gezond eten even niet lukt. Ook in diverse andere situaties kan een aanvulling met een supplement waardevol zijn. Bijvoorbeeld door een verhoogde behoefte aan voedingsstoffen bij intensief sporten, zwangerschap, een vegetarisch dieet of medicijngebruik. De informatiegids ‘Nut & Veiligheid vitamines en mineralen' vertelt daar meer over.

Gebruik van voedingssupplementen 

Bijna de helft van de Nederlandse bevolking gebruikt voedingssupplementen als aanvulling op de gewone voeding. Uit eerder consumentenonderzoek onder 1000 respondenten1 kwam naar voren dat supplementen niet gezien worden als vervanging van groente en fruit, maar als iets extra's. Het bevorderen van de algemene gezondheid en het verbeteren van de weerstand zijn de voornaamste redenen voor Nederlanders om voedingssupplementen te gebruiken.

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief