De 5 extraatjes die je zou moeten nemen

Geplaatst op: 05-01-2011

De 5 extraatjes  die je zou moeten nemen

Tijdens bepaalde periodes, zoals de winter, kan het geen kwaad om extra voedingsmiddelen in te nemen, volgens onderzoekers zijn deze vijf extraatjes het overwegen waard.

Vitamine D

Een tekort aan vitamine D kan leiden tot osteoropose, diabetes, borstkanker en prostaatkanker. De meesten van ons krijgen er onvoldoende binnen maar tijdens de grijze wintermaanden is er weinig zonlicht en die is nodig om de vitamine aan te maken. Een dagelijkse inname is volgens artsen daarom onmisbaar.

Omega 3

Omega 3-vetten in visolie helpen hersenen om effectief te werken en te beschermen tegen beroertes en een hartaanval. Omega-3-vetzuren verlagen het ook het cholesterolgehalte in het bloed en zijn onder meer van belang voor de oogfunctie. Deze aangevuld met vitamine D werken het best. Eet daarom ook regelmatig vette vis.

Selenium

Een essentieel mineraal met een heel veel voordelen. Zo zou het de kwaliteit van de sperma verbeteren en de kans op prostaatkanker verminderen, werkt selenium als antioxidant en beschermt het rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. De meeste voedingsdeskundigen adviseren supplementen van ten minste 100 microgram per dag.

Foliumzuur

Elke vrouw die zwanger probeert te worden, neemt foliumzuur (b11) tot de 12e week van de zwangerschap in om het risico op 'spina bifida' of open rug en aanverwante aandoeningen te verminderen. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen, het erfelijk materiaal (DNA) en helpt bij de hersenstofwisseling.

Multivitamines

Multivitamines zijn het populairst en handig, kies voor een multivitamine, gemaakt voor zwangere vrouwen want ze bevatten de meeste broodnodige vitamines, waaronder ook extra foliumzuur. In multivitamines zitten alle vitamines in die je dagelijks nodig hebt om eventueel je tekorten aan te vullen.

Meer artikelen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief