D.I.O. professionaliseert distributiecentrum

Geplaatst op: 22-07-2010

Sinds D.I.O. drogisterijen de ambitie heeft uitgesproken om 250 drogisterijen binnen te halen tegen 2012, wordt er hard gewerkt aan professionalisering.

De uitstraling van de winkels is vernieuwd, de reclameactiviteiten zijn zowel op tv als op de radio uitgebreid, er wordt gewerkt aan de verbetering van klantgerichtheid en het distributiecentrum is reeds met 3000 m2 uitgebreid. Maar sinds kort is ook het proces in het distributiecentrum van D.I.O. geprofessionaliseerd.

D I O professionaliseert distributiecentrum Informatieschermen geven meer inzicht

In het distributiecentrum hangen nu overal informatieschermen. Deze schermen geven de medewerkers meer inzicht in alles wat er gebeurt op de werkvloer. Zo kunnen de medewerkers de gelopen regels op de schermen zien, de producten die per sectie nog verzameld moeten worden, de stand van zaken bij Ontvangst Goederen, de pakopdrachten die de meeste prioriteit hebben en de nee-verkoop van die dag of week.

De voorraad wordt dagelijks geteld en is op het scherm terug te vinden. Dus, is een product niet te vinden, dan is het niet in huis en kan er niet geleverd worden.

Bijspringen waar achterstanden zijn

Anton Hofte, directeur distributie en logistiek bij D.I.O. drogisterijen: "Dit zogenaamde magazijndashboard heeft grote voordelen. Je kunt in 1 oogopslag de status van alle magazijnafdelingen zien. Er wordt voor de meeste indicatoren met stoplichtkleuren gewerkt. Als leidinggevende kun je je concentreren op de oranje gebieden, dit wil zeggen ‘aandacht vereist'. De rode kleur geeft aan dat er een achterstand is. Alles wat groen is, ligt op schema. En omdat alle medewerkers mee kunnen kijken, kunnen ze bijspringen daar waar achterstanden zijn. De totale workload kan zo over de afdelingen verspreid worden".

Meer overzicht en structuur in magazijn voorkomt nee-verkoop voor klant

Sinds de installatie van het magazijndashboard loopt alles al meer op rolletjes. Er heerst meer overzicht en structuur in het magazijn. De medewerkers zien aan het begin van de dag hoeveel regels er de vorige dag niet gehaald zijn en hoeveel er nog gelopen moeten worden. Er worden minder fouten gemaakt. Is een product bijna op, dan kan men het tijdig aanvullen. Dit voorkomt nee-verkoop naar de klant. En dat is uiteindelijk waar de vernieuwde techniek toe dient: een nog betere service voor de klant!
_____________________________

 

Meer artikelen

Default 120x600
Algemeen
Schrijf u in voor de nieuwsbrief