Bijna helft van Nederlanders zwaarder na de vakantie

Geplaatst op: 05-09-2013

Bijna helft van Nederlanders zwaarder na de vakantie

Vakantie is een periode om lekker te genieten en weer helemaal op te laden. Maar wist je dat tijdens de vakantie de meeste mensen aankomen omdat ze meer en ongezonder eten? Dit blijkt namelijk uit een onderzoek: 42 procent van de Nederlanders wordt tijdens de vakantie een paar kilo zwaarder.

Het onderzoek is uitgevoerd door MWM2 in opdracht van het nieuwe Atkins onder mannen en vrouwen in de leeftijd van 25-65 jaar.

Bepaalde factoren

Van de Nederlanders die tijdens de vakantie zijn aangekomen komt 50 procent twee kilo aan en 19 procent één kilo. Mannnen (53 procent) denken vaker te zijn aangekomen door meer te eten en 43 procent van de vrouwen denkt vaker te zijn aangekomen door bepaalde factoren zoals ongezonder eten, meer snoepen en minder bewegen. Toch blijken zowel mannen als vrouwen evenveel te zijn aangekomen met ongeveer 2,3 kilo, 45-plussers komen vaker aan dan jongere generaties. Tijdens de vakantie zegt 25 procent van de ondervraagden dat ze minder bewegen.

Tips om de extra kilo's te verliezen

Drie ‘tips' van Atkins-diëtiste Erica Slof om gezond de vakantiekilo's kwijt te raken en het streefgewicht te behouden:

  • Maak onderscheid in goede en slechte koolhydraten. Dit is relatief eenvoudig. Slechte koolhydraten zitten voornamelijk in geraffineerde voeding zoals suiker en producten met witmeel. Denk aan witbrood, frisdrank en pasta. De goede koolhydraten vind je in bladgroenten, fruit, peulvruchten, noten en onbewerkte volkoren producten.
  • Houd je aan ‘de schijf van drie'. Eet voldoende eiwitten, goede vetten en goede koolhydraten bij iedere maaltijd dus ook het ontbijt. Een voorbeeld van een goed ontbijt is: kwark met noten en aardbeien. Dit zorgt voor een gevarieerd en gezond eetpatroon en geeft je een verzadigend gevoel. Zo heb je minder trek in ongezonde tussendoortjes.
  • Eet gezondere snacks. Denk aan tussendoortjes met een laag aantal koolhydraten zoals een handje noten, een schaaltje rauwkost, een blokje kaas of een Atkins-reep. Houd deze gedurende de dag bij de hand om de ‘snoepverleiding' te weerstaan.

 

Meer artikelen

Default 120x600
Algemeen
Schrijf u in voor de nieuwsbrief